


Aký vybrať rozmer (priemer) kolesa?
Najdôležitejšími prvkami pre výber správneho typu a rozmeru kolies je váš jazdný štýl, technika jazdy, prostredia alebo terén v ktorom jazdíte a tiež výška postavy. V úvode ešte spomeňme, že neexistuje jediná, univerzálna správna veľkosť - všetky majú svoje výhody aj nevýhody. Pri krosových a trekingových bicykloch nie je možnosť voľby, tieto kolesá majú 28" rozmer, avšak pri horských bicykloch sa stretávame s rozmermi 26", 27,5" a 29". Tiež pri mestských bicykloch sa môžete stretnúť s dvoma rozmermi, a to 26" a 28". Pri detských bicykloch potom rozhoduje predovšetkým výška dieťaťa.
Výhody väčších kolies:
- vďaka väčšiemu priemeru kolies sa lepšie valí cez kamene a korene
- na jedno šliapnutie prejde dlhšiu vzdialenosť, bicykel je rýchlejší
- väčší objem plášťov poskytuje väčšie pohodlie
- vzhľadom k stredu kolesa je nižšie položené ťažisko, čo poskytuje väčšiu stabilitu
- väčšia stopa (plocha, ktorou sa plášť dotýka zeme) kolesa znamená lepšiu priľnavosť
Výhody menších kolies:
- menšie kolesá znamenajú nižšiu váhu - je potreba menšej energie na rozbehnutie, akcelerácia je lepšia
- lepšia manévrovateľnosť na úzkych a točivých chodníkoch alebo v hustej doprave
- vhodnejšie pre jazdcov menších ako 165 cm z hľadiska optimálnej geometrie rámu
- jazda je pocitovo hravejšia, živšia a zábavnejšia
Ako zvoliť správnu veľkosť rámu?
Veľkosťou (výškou) rámu sa rozumie vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa udáva spravidla v palcoch (1 palec = 2,54 cm). Veľkosti rámov sa môžu nepatrne odlišovať podľa značky bicykla alebo konštrukcie rámov. Pre presnejšie určenie veľkosti rámu bicykla odporúčame brať do úvahy aj tabuľku určujúcu veľkosť rámov podľa dĺžky dolných končatín. Crossové (trekingové) bicykle môžu mať rám o 1 až 2 palce väčšie.
Materiály rámu:
Karbon - vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny a spojiva do špeciálnych foriem a ich spekaním pri tlaku a vysatím vzduchu. Tento spôsob výroby umožňuje pridávať a uberať materiál na miestach kde ho je alebo naopak nie je potreba. Tým sa docieľuje vysokej pevnosti a pritom extrémnej ľahkosti konštrukcie. Vďaka zdokonaleniu technológie výroby sa tieto rámy stali momentálne najlepším materiálom pre rámy bicyklov.
Oceľ (Hi-Ten) - výhodou oceľových rámov je ich pružnosť a nízka cena. Nevýhodou je ich vyššia hmotnosť. Pre odstránenie týchto nevýhod sa často používajú zliatiny ocele ako napr. Cr-Mo (zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu) alebo zliatiny napr. Columbus. Vďaka tvrdosti zliatiny je možné použiť tenšie steny trubiek a rám je preto ľahší. S kvalitou týchto zliatin potom samozrejme rastie aj ich cena. Oceľ sa v súčasnej dobe najčastejšie používa pre výrobu rámov BMX bicyklov, ktoré majú maximálne nároky na výdrž a odolnosť proti nárazu / pádu.
Sada komponentov
Sadou komponentov sa často označujú rôzne časti bicykla. Jedná sa o brzdy, predstavce, pedále, prevody, sedlovky, kľuky, prešmykovač atď. Najvhodnejšia kombinácia je kompletná sada, kedy na bicykli nie sú miešané komponenty rôznej úrovne a rôznych výrobcov. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnejšie materiály sú v sade použité, tým vyššia je spoľahlivosť, nastaviteľnosť, životnosť ale aj cena. Najlacnejšie komponenty sú často z lisovaného plechu alebo z plastu, u najvyšších sád sa zvyčajne používa skandium, titán a karbón. Drahé kvalitné diely tiež výrazne znižujú hmotnosť bicykla, čo oceníte pri dlhších výjazdoch.
Brzdy
Brzdy patria medzi hlavné bezpečnostný prvok, však sa líšia účinnosťou a spôsobom, ktorým sa brzdí:
Ráfikové/čeľusťové brzdy (V-Brake) - tento systém využíva gumové klátiky, ktoré sú pomocou lanka tlačené na ráfiky kolies. Výhodou je ich ľahká údržba, nízka cena a celková jednoduchosť systému. Naopak nevýhodou je za mokra sa znižujúci brzdný účinok.
Torpédo (protišliapacia/nábojová brzda) - jedná sa o systém rozpínacej bubnovej brzdy, reagujúcej na pohyb kľuk vzad. Kvôli svojej nízkej cene je osadzovaná napríklad pri mestských alebo detských bicykloch, kde sa nepredpokladá dlhé cestovanie. Slabinou je totiž nepríliš veľká účinnosť brzdy a zlé chladenie. Za bežných okolností však vydržia vcelku dlho bez akejkoľvek údržby a sú odolné voči blatu a vode, prehýbaniu kolesa (osmička) aj proti nešetrnému zaobchádzaniu.
Mechanické kotúčové brzdy (Mechanical Disc Brake) - využívajú tlak brzdových doštičiek na kotúč upevnený v strede kolesa. V tomto prípade sa sila z brzdových pák prenáša pomocou lanka. Hlavnou výhodou je ich vysoká brzdná účinnosť. Nevýhodou je horšia citlivosť pri odstupňovaní brdznej sily a náchylnosť k poškodeniu.
Hydraulické kotúčové brzdy (Hydraulic Disc Brake) - na rozdiel od predchádzajúceho systému využívajú tlak brzdovej kvapaliny. Z toho predovšetkým vyplýva vysoká účinnosť (ešte vyššia ako u mechanických bŕzd) a intuitívne citlivé ovládanie. Ocenia ich teda náročnejší užívatelia, vyžadujúci časté brzdenie (napríklad dlhé zjazdy v teréne) alebo cyklisti s vyššou hmotnosťou (kedy je vyšším brzdným účinkom vyrovnaná väčšia zotrvačnosť kolesa). Nevýhodou je potom opäť náchylnosť k poškodeniu, a ďalej vyššia cena, riziko úniku kvapaliny a zložitejší servis.
Vidlice
Vidlice, predovšetkým teda tie odpružené, rapídne zvyšujú komfort jazdy. Líšia sa však v niekoľkých parametroch, ktoré je vhodné zvážiť:
Materiál - ovplyvňuje prakticky rovnaké vlastnosti ako v ráme
Zdvih vidlice - určuje, v akom rozsahu môže vidlica pružiť
- bez odpruženia - takéto vidlice sú buď pri cestných a mestských bicykloch, kde sa predpokladá jazda na kvalitnom spevnenom povrchu, alebo pri základných radoch bicyklov z nižších cenových relácií
- 40-64 mm - ideálny pre mestské, trekingové a crossové bicykle, ktorá používateľ používa maximálne v ľahšom teréne alebo na horšej kvalite ciest (napríklad kocková dlažba, poľné cesty, čiastočne spevnené lesné cesty a podobne)
- 65-80 mm - ideálne pre horské a crossové bicykle do nenáročného horského terénu (lesné cesty, jednoduché trialy a podobne)
- 81-100 mm - ideálny pre horské do náročnejšieho horského terénu (lesné cesty i mimo nich, korene, hrubé kamene, stredne ťažké trialy a podobne)
- viac než 100 mm - sú nimi osadzované predovšetkým celoodpružené bicykle vhodné do veľmi ťažkého terénu, ocenia predovšetkým používatelia pre profesionálnejšie enduro a freeride použitie
Typ pruženia, uzamykateľnosť, nastavenie tlmenia - na výber je celé spektrum od ťažkých pružinových vidlíc bez možnosti uzamykania a regulácie až po ľahké duralové, titánové alebo kompozitné so vzduchovou pružinou, možnosťou regulácie tlmenia, odskoku a tiež zamykanie, kedy sa z odpruženej vidlice stane neodpružená - takzvaný lock out - napríklad z riadidiel. Toto možno vysledovať zo skratiek či označení, ktoré sú zvyčajne udávané za názvom vidlice. Priblížime teda niektoré z nich:
- LO - uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici, u niektorých výrobcov udávané ako napríklad Speed Lockout, čím je myslené, že nie je za potreby žiadneho náradia na uzamknutie) (LOCK OUT)
- LOD - uzamykateľná vidlica s nastavením tlmenia (ovládanie na vidlici) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- ELD - elektronicky uzamykateľná vidlica s nastavením tlmenia (ovládanie na vidlici) (Electronical LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- MLO - mechanicky uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici), jednoduchý závlačkový mechanický systém (MECHANICAL LOCK OUT)
- HLO - hydraulicky uzamykateľná vidlica (ovládanie na vidlici), v nohe vidlice je hydraulická patróna s olejom, ktorá zároveň tlmí a pomocou uzavretia prepúšťacej trysky uzamkne zdvih (HYDRAULIC LOCK OUT)
- RL / RLO - diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (čiže nie na vidlici) (REMOTE LOCK OUT)
- RLD - diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (čiže nie na vidlici) s nastavením tlmenia (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
- TAD - nastaviteľný zdvih aj tlmenie (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
- TR - nastaviteľný zdvih a diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel (čiže nie na vidlici) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
- AIR - vzduchová vidlica - tvrdosť sa reguluje tlakom vzduchu vo vidlici a dá sa prispôsobiť povahe jazdca (AIR SPRING)
- D - pružinová vidlica - pruženie zabezpečuje vinutá pružina (COIL SPRING)
Prirodzená ergonómia jazdy - poloha sedla
Nastavte si správnu výšku sedla tak, aby ste pri sedení na sedle dočiahli napnutou nohou pätou na pedále. Pri jazde leží špička nohy na pedáli a noha je v spodnej polohe pedálu mierne pokrčená. V žiadnom prípade by sa Vám nemala panva húpať zľava doprava. Panva by mala byť teda pri jazde takmer nehybná. Sklon sedla sa nastavuje podľa potreby jazdca alebo druhu bicykla. U horských, crossových a cestných bicyklov je ideálna vodorovná poloha.